بیسکولنز

بیسکولنز

دنیای حدیث ملکی - دنیای انیمیشنی از اعداد خیال انگیز
بیسکولنز

بیسکولنز

دنیای حدیث ملکی - دنیای انیمیشنی از اعداد خیال انگیز

اصول کار با شبکه ها و پیام رسان های اجتماعی برای افراد خلاق

در موارد زیر اشاره ای می کنم به مواردی که به تجربه به نظرم رسیده که باید لحاظ کرد، طبیعتاً اصول و قوانین هرکس با توجه به شرایط، زمان، تجهیزات و روحیات او متفاوت است اما این موارد را برای شما می نویسم شاید برخی از آن ها برای شما هم مفید بیفتد.
iHeart Street Art
اثر هنرمند خیابان: iHeart

قاعده کلی: در قاعده ی کلی این را در نظر داشته باشید که ذهن وقتی کاری را با واسطه  و بدون حضور فیزیکی انجام می دهد نمی تواند به خوبی آن را تجسم کند، بنابراین هرگاه در مورد موضوعی دو دل بودید آن را به شکل واقعی تصور کنید، مثلا واقعا تصور کنید که با آن فرد در یک اتاق مشغول صحبت هست و یا به طور واقعی تصور کنید که پشت بلندگویی ایستاده اید و آن مطلب را بلند برای شنیده شدن توسط همه اعلام می کنید. یا تصور کنید فردی در آن ساعت زنگ خانه ی شما را زده و درخواست گفتن مطلبی را دارد اهمیت مطلب تا چه حد باشد در خانه تان را باز می کنید و او را راه می دهید؟
  

الف) اصول کار با شبکه های اجتماعی

1) صبح را با آن ها شروع نکنید، خصوصا اگر با موبایل آن ها را بررسی می کنید قبل از بیرون آمدن از تخت، شروع روز، صبحانه و ... آن ها را بررسی نکنید، اگر تمایل به این کار دارید شما در آستانه و یا دچار اعتیاد شده اید، از نرم افزارهای کنترل ساعت کار با موبایل استفاده کنید.  همچنین شب ها را نیز با آن ها به پایان نبرید، به ذهنتان اجازه ی استراحت بدهید و همین طور به چشمتان و بدنتان برای رهایی از اثرات بد نور آبی.

2) خبرخوان یا فید خود را مدیریت کنید، اگر هنرمندید و یا کار خلاقانه می کنید تنها مواردی را دنبال کنید که به ذهن شما کمک می کند، این ها خوراک ذهنی یک هنرمند، طراح و یا آفرینشگر خلاق هستند و صد در صد در کار شما تاثیر می گذارند. شما گالری دارد هستید و باید روی آثاری که در گالری خود می چینید مدیریت داشته باشید.  می توانید از چند حساب استفاده کنید و از هرکدام به عنوان دانشگاهی که خودتان ساخته اید استفاده کنید، عکاسی، کارهای تصویرسازی، انیمیشن، بین المللی ، ملی .. دچار رودربایستی نشوید.

3) در شان خود رفتار کنید و افراد با رفتار متشخص را دنبال کنید، تا به طور ناخواسته سطح استانداردهای شما پایین نیاید. همانطور که گفتم گاهی ذهن توانایی بازسازی واقعیت در شرایط مجازی و با واسطه را ندارد . مثلا می بینید فردی مدیر یا استاد یا پزشک مطلب یا  عکسی را برای هزاران نفر نمایش می دهد که اگر از او بخواهید آن را در همان جمع به طور فیزیکی قرائت کند یا نشان بدهد، خجالت می کشد و آن را ناپسند می داند ( در رابطه با این محدودیت ذهن رجوع کنید به آزمایش ترولی)

4) کارگر رایگان نباشید.  برخی صفحه ها ی تجاری ، و یا سلبریتی و یا انفلوئنسرها از مطالبی با درجه سوزناکی بالا، یا کلمات پر خشونت استفاده می کنند. این نا خواسته باعث می شود ذهن خواننده سریع تحریک شده و به شکل احساسی فلج شود و برای رهایی از فشاری که به آن وارد شده بخواهد آن را به همه بازنشر دهد. در حالی که آن صفحه ها از این مساله سود می برند به شکل مالی ، یا کسب شهرت. مثلا صفحه ی خدمات عروسی را تصور کنید که فیلم زوج از دست رفته در یک سانحه را بدون اجازه ی آن ها باز نشر می کند، آمار بازدید، رتبه بندی و دنبال کنندگانش بالا می رود و بعدها سود بیشتری کسب می کند. در شرایطی که عصبانی شدید یا ناراحت شدید رهایش کنید و به همه نگویید تا به رایگان به این صفحات کمک نکرده باشید.

5) از صفحه ی اصلی افراد یا خبرگزاری ها باز نشر کنید، این روزها دیگر انواع برنامه های کاربردی راحت و رایگان حتی افراد را از فتوشاپ هم بی نیاز کرده است.

6) سطل زبانه ی غم و غصه یا عدم جسارت افراد نباشید. این به این معنی نیست که نسبت به آشنایان بی تفاوت باشید، اما اگر متوجه شدید این مساله برای برخی به شکل عادت شده است که مثلا فشارهایشان را در شبکه های اجتماعی بریزند، یا هرگاه در مکالمه ای در روز نتوانستند حرفشان را بیان کنند، ماجرا را از دید خود به شما بگویند، احتمال دارد که آن افراد دچار سطح پایین انرژی شده باشند و به اصطلاح زالوی انرژی (Energy Vampire) شده باشند، با آن ها باید مهربان بود و درکنار آن باید دقت کرد که حفاظت از روح خودتان وظیفه ی مهمی است که باید در نظر بگیرید چرا که این مساله مسری است یعنی بیش از حد در معرض این موارد قرار گرفتن شما را هم از نظر سطح انرژی، امید و مثبت اندیشی پایین می آورد و به زالوی انرژی تبدیل می کند.

7) اگر فرد خلاق یا هنرمند یا آفرینشگر هستید، یادتان باشد که کار شما بدون مردم هیچ چیز نیست، شاید سلیقه ای باشد اما به نظر من در حد توان و یا مثلا چند ساعت در هفته زمان بگذارید و پاسخ نظرات را کامل بدهید. لایک کردن کامنت چندان خوشایند نیست، مثل اینکه فردی سمت شما بیاد ابراز علاقه به کار شما بکند و شما صرفا لبخند بزنید و بروید. طبیعتا اگر تعداد افراد زیاد باشد و نتوان به همه پاسخ داد ایرادی ندارد همان که به چند نفر که جلوتر هستند پاسخ بدهید شخصیت شما را از غرور به دور می کند.

ب) اصول استفاده از پیام رسان های اجتماعی

1) پیغام ها را در ساعت نامناسب یا شرایطی که امکان پاسخگویی ندارید باز نکنید، به تجربه متوجه شده ام که بر خلاف ایمیل، برخی روی جوابدهی سریع متنشان بعد از خوانده شدن در پیامرسان ها حساس هستند و حتی ممکن است سریع برداشت بدی بکنند و شما را مورد لطف خودشان قرار بدهند، از طرفی معمولا پیامرسان ها بر خلاف ایمیل امکان علامت گذاری برای پاسخدهی بعدی ندارند. پس به زمان خود احترام بگذارید اگر شب است و درهای منزل شما فقط برای مسائل خیلی فوری باز است. پس در را باز نکنید یا صبح و یا ساعت کاری.

2) تنها در یک یا دو جا پاسخ گو باشید، لازم نیست در همه ی شبکه های اجتماعی فعال باشید یک یا دو جا را انتخاب کنید و به آرامی که یک «گوله برفی» بزرگ می شود روی جذب مخاطبان وفادار خود که نوع کار شما را می پسندند کار کنید.

3) نیازی نیست از روی ادب برای همه ی پیام ها تشکر کنید، اگر واقعا دریافت پیام یا مطلب فوروادی را نمی پسندید تشکر شما باعث به اشتباه افتادن فرستنده و ارسال مجدد آن ها می شود. می توانید به دلیل فورواردی بودن تشکر نکنید و یا بگویید با اینکه این مطلب خیلی مورد علاقه ی شما نیست اما از وقتی که گذاشته ای و یاد من بودی متشکرم.

4) به هیچ وجه کل کل نکنید، مگر آن که وقت اضافه  یا تجهیزات الکترونیک رایگان دارید.  به دو دلیل یکی آن که در بین ما جا افتاده است کسی که آخرین حرف را بزند برنده است و کسی که سکوت کند بازنده است در حالی که گفتن نظر کفایت می کند و نیازی به اجبار افراد به تفکر مشابه نیست وارد بازی این فرهنگ غلط نشوید. در روال متین و اصولی افراد نظر خود را بیان می کنند و چه بسا با گذشت زمان یا فکر یا سال ها بعد تاثیر گذار باشد.  اگر دیدید برخی خیلی پاپیچ شما برای بحث کردن می شوند فراموش نکنید که "با خوک کشتی نگیرید چون او از گل بازی لذت می برد  و شما نه " دلیل دوم این هست که با اشاره ی مستقیم یا آوردن برخی مطالب به کلمات احترام خود را از بین می برید و روی برخی را باز می کنید. در دنیای واقعی خیلی وقت ها ما آنچه را که نمی پسندیم نه با کلمات بلکه با یک اخم یا یک نگاه به پایین می رسانیم.

5) با حوصله و با مهربانی پاسخ دهید، اگر یک یا دو مورد برخورد بد دیده اید نباید بگذارید شما را در حالت گارد قرار بدهد، خود را در جایگاه معلم اخلاق بقیه نبینید. همیشه با حوصله و در شان خود پاسخ دهید و به یاد داشته باشید شما فرد مراجعه کننده را نمی بینید چه بسا اون توانایی فیزیکی عادی نداشته باشد یا مشکل حرکتی یا ذهنی داشته باشد و یا در شرایط مناسبی نباشد.  با در نظر گرفتن فرد در کمترین شرایط توانایی پاسخ دهید و اگر چیزی مطابق روال مورد نظر شما نیست، این وظیفه ی شماست که روال سازی کنید نه اینکه توقع داشته باشید همه از غیب بدانند.  همچنین از برداشت های منفی و کنایه آمیز از جملات دوری کنید، همیشه بهترین امکان برداشت را به ذهن راه دهید.

6) از پیغام های از پیش نوشته شده و یا لینک به فرم های تماس و.. برای کوتاه شدن تماس ها، صرفه جویی در وقت و کمک به مراجعه کننده استفاده کنید.

ارادتمند

بیسکولنز
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.