بیسکولنز

بیسکولنز

دنیای حدیث ملکی - دنیای انیمیشنی از اعداد خیال انگیز
بیسکولنز

بیسکولنز

دنیای حدیث ملکی - دنیای انیمیشنی از اعداد خیال انگیز

بیسکولنز 7: چه طور انیمیشنی بشویم؟


سلام به بیسکولنزی ها، اگر به انیمیشن علاقه دارید این فوق العاده است و من در این ویدئو سعی کردم 10 مورد که برای انیمیشنی شدن را که به نظرم می تونه برای علاقه مندان فایده داشته باشه، با توجه به تجربه هایم در این چندسال، یادداشت و تفکیک کنم اگر شما هم مورد دیگری از تجربه یتان داشتید در نظرات بنویسید

----------------------------------------

دوستان زیادی سوالاتی در مورد کنکور انیمیشن دارند،که نوشته های قدیمم را در مورد آن ها اینجا می آورم 

 

کنکور تصویرمتحرک(انیمیشن)،‌ارتباط تصویری(گرافیک،، تصویرسازی، نقاشی، عکاسی، طراحی صنعتی و مرمت آثار فرهنگی و باستانی با هم برگزار می شود. یعنی به همه دفترچه هایی مشابه در یک صبح یا بعد از ظهر داده می شود ورتبه ی شما در هر رشته اعلام می شود. رتبه ها در رشته های مختلف متفاوت است چون ضریب تاثیر هر درس در رشته های مختلف متفاوت است.

.زبان عمومی و تخصصی 2. فرهنگ و هنروادبیات ایران و جهان 3. نقدهنری و ادبی 4. مبانی نظری عکاسی 5. فن‌شناسی عکاسی 6. مبانی نظری مرمت 7. آسیب‌شناسی و فن‌شناسی آثار 8. مبانی نظری طراحی صنعتی 9. پروژه عملی تصویر متحرک,10.پروژه عملی ارتباط تصویری 11. پروژه عملی تصویر سازی 12.پروژه عملی نقاشی 13. پروژه عملی طراحی صنعتی

ضرایب به ترتیب دروس 1 . تصویرمتحرک (انیمیشن) (2, 2, 1, 1, 0, 0, 0, 0, 4, 0, 0, 0, 0)
2. ارتباط تصویری (2, 2, 1, 1, 0, 0, 0, 0, 0, 4, 0, 0, 0)

3.تصویرسازی(2, 2, 1, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 4, 0, 0)
4. نقاشی (2, 2, 1, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 4,0)

5.عکاسی (2, 2, 0, 3, 3, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0)
6. طراحی صنعتی (2, 1, 0, 0, 0, 0, 0, 2, 0, 0, 0, 0, 4)
7. مرمت اشیاء فرهنگی و تاریخی(2, 2,‌ 0, 0, 0, 3, 3, 0, 0, 0, 0, 0, 0)

بعد از اینکه نتایج آمد شما می توانید در رشته هایی که مجاز به انتخاب رشته شده اید ،‌انتخاب رشته و شهر و دانشگاه کنید. رشته های انیمیشن،‌گرافیک،‌نقاشی،‌تصویر سازی و طراحی صنعتی امتحان عملی هم دارند که معمولا در اواخر تیرماه برگزار می شود (البته امتحان طراحی صنعتی استئناست و در اوایل خرداد برگزار می شود). اما اگر شما حتی در همه ی این رشته ها هم مجاز به انتخاب رشته شده باشید از بین رشته های عملی دار تنها ماکزیمم دو رشته را می توانید انتخاب کنید و آزمون عملی اش را بدهید. نتایج نهایی پس از احتساب آزمون عملی با ضریب 4 در شهریور اعلام می شود.

پی نوشت: این مطلب را در سال 89 نوشته ام بنابراین امکان تغییرات احتمالی را در نظر بگیرید و حتما به دفترچه مراجعه کنید 

-----------------

یکی از جذابیت های کنکور در برخی رشته های هنر در مقطع کارشناسی ارشد ، برگزاری آزمون عملی بعد از مرحله ی کتبی است.

آزمونی که بعد از نتایج اولیه برگزار میشود. و رشته هایی همچون طراحی صنعتی، ارتباط تصویری ( گرافیک)، تصویرسازی ( تصویرگری) ، تصویر متحرک ( انیمیشن)، معماری، شهرسازی ، ادبیات نمایشی و شاید برخی رشته های دیگر دارای این آزمون ها هستند.

اوّل از همه یک توصیه دوستانه برای کسانی که می خواهند کنکور ارشد انیمیشن بدهند داشته باشیم، در ابتدا باید ببینید چه می خواهید و آیا باید کارشناسی ارشد انیمیشن را انتخاب کنید و یا نه به یک آموزشگاه بروید و در زمینه ای خاص حرفه ای شود.

اتفاقی که می افتد اینکه گاهی تصوری اشتباه پیش می آید، اینکه انیمیشن یعنی نرم افزار بلد بودن ،بارها شده کسی از من پرسیده با چی انیمیشن می سازید؟! که سوالی است به معنی عدم آشنایی فرد سوال کننده با انیمیشن.  بنابراین سنگ ها را با خودتان واکنید، آیا می خواهید متخصص مدلسازی سه بعدی، فلش، انیمیت سه بعدی باشید اگر این طور است، بهتر است در کنار رشته های که می خوانید با آموزشگاههای آنلاین و یا آموزشگاه ها در زمینه ی خود متخصص شوید و بعد به تیم های تولید انیمیشن که به شدت به افراد متخصص نیاز دارند ملحق شوید. اما اگر چیزی که می خواهید این است که فیلم بسازید، تیم جمع کنید، بودجه فراهم کنید، داستان و حرفی برای زدن به این جهان دارید و حوصله ی سر و کله زدن با نویسنده، استوری برد آرتیست، صداگذار، آهنگساز، و ... را دارید در این صورت شما می خواهید مولف باشید و رشته ی انیمیشن گزینه ی خوبی است. ضمن اینکه مطالعات پژوهشی در مورد سینما، تاریخ سینما، نظریه ها، روانشناسی فیلم و جامعه شناسی فیلم از مواردی است که باید انجام دهید و در آن پایان نامه ی تئوری ارائه دهید.

در مورد بخش اول یعنی منابع آزمون تئوری، باید گفت که راه میانبری نیست، در واقع هیچ رشته ای در کارشناسی ارشد، کتابی به عنوان منبع ندارد بلکه مباحث توسط شورای انقلاب فرهنگی ارائه شده و دیگر بعضی کتاب ها یا جزوه تا توفیق معروف شدن و جامع بودن پیدا می کنند در آزمون انیمیشن هم باید تاریخ هنر، تاریخ عکاسی، زبان، و ... را بدانید، و طبیعتا در این مورد کتاب های زیادی وجود دارد قطعا زمان هیچ کس به خواندن همه ی کتاب ها نمی رسد مثلا اگر سه کتاب نقد هنر وجود دارد شما یکی را انتخاب کرده و مطالعه می کنید.  و مهم مرور و ثبت اطلاعات است و البته مرور تست های سال های گذشته.

با توجه به اینکه ممکن است برخی در مرحله ی اول قبول شده باشند اما به دلایل زمانی یا هزینه و یا رفت و آمد امکان شرکت در چند کلاس مجزا را نداشته باشند، چند نمونه سوال آزمون عملی کارشناسی ارشد انیمیشن را تقدیمتان می کنم. 

اما نمونه سوال ها ی سال 90 که ، مسعود، یکی از خوانندگان وبلاگ پیشین کارگردان در آن سال برای شما ارسال کرد:

سوال های امسال انیمیشن:
۱-طراحی ربات فوتبالیست به شکل کارتونی
۲- طراحی کاوه آهنگر به شکل رئال
۳-نمای اتاقی که در آن درگیری بوده و اتاق را بعد از درگیری بدون حضور کاراکتر ها
۴- چرخش ۳۶۰ درجه یک ماهی در تنگ در حداقل ۸ فریم
۵-استوری برد مربوط به آنکه مردی از نردبان بلندی بالا میرود و زنبوری او را نیش میزند و او به زمین می افتد.
چندتا سوال هم بود در مورد anime & limited animation & compositing
و در نهایت کامل کردن یه داستان در با کلمات (فردا-انگشتر-مدرسه)
جمله داستان هم این بود
……….آن دو رسیدند ولی دیر شده بود ………..

منبع : بیسکولنز - برای مشاوره به وب سایت مراجعه بفرمایید 


متن زیرنویس :

چه طور انیمیشنی بشویم زیرنویس از حدیث ملکی bisculens@gmail.com سلام، به بیسکولنز خوش اومدین حالتون چطوره؟ صبحتون به خیر، ظهرتون به خیر، عصرتون به خیر، شبتون به خیر بامدادتون به خیر توی این ویدئو بدون هیچ صحبت اضافه می خوام راجع به این صحبت کنم که چه طور انیمیشنی بشیم؟ خب، بریم سراغ اینکه موردهایی که من براتون یادداشت کردم رو بهتون بگم سعی می کنم خلاصه بگم که ویدئو طولانی نشه ولی خیلی برام مهمه که اینا رو بهتون بگم برای اینکه خیلی ها به انیمیشن علاقه دارند و به نظر من، این علاقه فرصت فوق العاده خوبیه برای رشد انیمیشن اوّلین چیز اینه که علاقه تون رو بروز بدین و حلقه ی ارتباطی خودتون رو بسازید به دوستان، به فامیل، به افراد، تو شبکه های اجتماعی این رو بگین که انیمیشن دوست دارین یا مدام پست هایی که راجع به اخبار انیمیشنه بذارین این باعث میشه که هم انیمیشن رشد کنه و هم اینکه برای خود شما خوبه چون کم کم اطرافیان تا مطلبی راجع به انیمیشن میشنوند به یاد شما می افتند و براتون می فرستند مورد دوم اینه که با کار یا رشته تون تلفیق کنید مبادا پیش بیاد که بگین که من که کار متفاوته یا من که رشته ام متفاوته یا من سنم طوریه که دیگه نمی تونم وارد بحث های انیمیشن بشم به هیچ وجه انیمیش مربوط می شه به فرهنگ بنابراین شما نباید تنها خودتون رو محدود کنید به این که انیمیشن تولید کنید تا انیمیشنی باشید به هیچ وجه شما هر رشته هر کاری که داشته باشید می تونید انیمیشنی باشید مورد سوم اینه که توی حلقه ی ارتباطی ای که برای خودتون ساختین یک عضو مؤثر باشین گاهی خودتون هم خبرهای جدیدی وارد کنید بعضی وقت ها مثلاً بعضی انیمیشن هایی که برای کودکان هست اینا ممکنه به خاطر اینکه گروه سنی شبکه های اجتماعی مربوط به بزرگسال هست این ها به خوبی اخبارش نرسه اما اگر شما این رو وارد شبکه های اجتماعی تون بکنید یا وقتی با فامیل صحبت می کنید یا با این و اون صحبت می کنید مطرح کنید، این باعث میشه که دیگه یه بچه ای که مثلا پدر و مادرش شاید یک موبایل رو روشن می کنند و هرچی که توش هست بهش می گن ببین تا سرگرم بشی شانس این رو داشته باشه که انیمیشن های بهتری رو ببینه یعنی در واقع شما به عنوان یک مشاور به عنوان یک آدم آگاه کاری می کنید که انیمیشن های مربوط به گروه های سنی مختلف یا در رسانه های مختلف به گوش همه برسه مورد شماره ی چهار اینه که با نرم افزار شروع نکنید اصلا صحبتم این نیست که نرم افزار یاد نگیرید نه، قبوله برای این که آدم توی یک گروه بزرگ انیمیشنی کار کنه،باید یک مهارت خاص رو یاد بگیره چون، توی گروه احتیاج داره که هر فرد یک مهارت ویژه رو انجام بده اما صحبت من اینه که با نرم افزار به تنهایی شروع نکنید اگر انیمیشن رو مثل یک کیک در نظر بگیرم، وقتی کیک رو نگاه می کنیم اولین چیزی که می بینیم خامه ی روش، خمیر فوندانت روش تزئیناته روشه اما اون همه ی کیک نیست اگر یه بشقابی به شما بدن که توش فقط خمیر فوندانت و خامه و یه کم کاکائو هست خوب اون کیک نیست اون کیک نیست بنابراین، با نرم افزار و تنها با نرم افزار شروع نکنید و . . . مورد پنجم سینما، سینما، سینما سینما فوق العاده مهمه اگر با این قضیه موافقین که خب هیچی امــــــا اگـــر تعجب کردین باید بگم که منم اوّلش فکر نمی کردم اینطوری باشه یادمه اولین بار که رشته انیمیشن قبول شدم فهمیدم توی دانشکده سینما تئاتره خیلی تعجب کردم با خودم گفتم: » ااَاَاَ من می خواستم کارهای بچه های تصویرسازی رو ببینم گرافیک رو ببینم چرا تو دانشکده سینما تئاتر بعد فهمیدم که انیمیشن ... سینما سینما .... انیمیشن می دونم به نظر میاد که خب انیمیشن طراحی های کاراکتر داره یا مثلا گاهی مجسمه های متحرکی داره عروسک های متحرکی داره پس باید احتملاً صرفاً مربوط به طراحی و حتی مثل مورد قبلی صرفاً مربوط به نرم افزار و اینها باشه ولی ولی سینما سینما به عنوان یک زبان سینما به عنوان گرامر توی انیمیشن ما . .. تصویر سازی نمی کنیم ما مصوّرسازی می کنیم یعنی یک قصه رو می خوایم بگیم بنابراین، باید گرامرِ باید، دستور زبان اون صحبت کردن رو بدونیم درسته؟ مثلاً تصور کنید یک خارجی می خواد فارسی صحبت کنه و فقط کلمات فارسی رو یاد بگیره قطعاً جمله سازی که انجام میشه جمله سازی خوبی نیستش مورد ششم مربط میشه به طراحی طراحی کنید من شاید مورد خوبی نباشم برای اینکه بگم طراحی کنید چون سال های زیادی از زندگیم رو طراحی نکردم ولی به همین دلیل مورد خیلی خوبی هستم برای اینکه توصیه کنم به طراحی چون می دونم چی باعث میشه که آدم طراحی نکنه اوّلین چیـــــــز اینه که طراحی رو به زمان بدی، موکول نکنید مثلاً اگه قراره بعدش یه کاری انجام بدین که حتماً بخواین طراحی رو زود تموم کنین جمعش کنید و برید این کار رو نکنید چون کم کم باعث میشه از طراحی کردن بدتون بیاد همه اش به این فکر کنید که زود تموم شه بره من برم اون کار رو انجام بدم دومین چیز اینه که هر روز انجامش بدین برای این کار باید سخت نگیرین یک زمان خیلی ساده که مثلاً از کار اومدین خسته اید یا یه زمانی که همینجوری تلف میشه توی صف هستین اون رو به طراحی اختصاص بدین یکی از دوستای من رفته بود جشنواره ی انسی می گفت که خیلی براش جالب بود وقتی افراد تو صف وارد شدن به سالن بودن حتی باز هم طراحی می کردن طراحی ای که نه لزوماً خوب همیشه طراحی می کردن در واقع راه دیگه اینکه برای خودتون سخت نگیرین اینه که از مواد و لوازم ارزون استفاده کنید خیلی کاغذهای گرون وسایل گرون نگیرید این باعث میشه شما حیفتون بیاد تمرین کنید یا بخواین که حتماً یک شاهکار خلق کنید و این باعث میشه باز، طراحی نکنین مورد بعدی اینه که، وارد جزئیات نشین اصلاً به طراحی به عنوان اینکه من بخوام یک چیزی زیــــــــبایی خلق کنم نگاه نکنید به عنوان یک روشی برای اینکه من حرف بزنم منتها حرفم رو تصویری بزنم یا نه ، تعریف کنم یه لحظه، یه خوراکی، یک لحظه که صبح یه نفر خندید یه صندلی که اون روز دیدم یه منظره که دیدم این رو، فقط به شکل تصویری تعریف کنید اگر که بخواهید خیلی با شکل زیبایی شناسانه و اینکه من یک کار زیبایی خلق کنم بخواین این طوری به قضیه نگاه کنید دو تا مشکل داره اوّلی این که ممکنه علاقه تون رو از دست بدین مدام کار نشه یا همش بگین نشد و ول کنین طراحی رو مشکل دوم اینه که خود طراحی رو به شکلی اشتباه انجام بدین یعنی به جای اینکه وارد وارد سطح بشین، وارد حجم بشین و به این موضوعات دقت کنید وارد چیزهای ظاهری بشین مثل سایه زدن یا چیزهایی که مربوط به تزئینات طراحی هست و نه ساختار اصلی و فرم های اصلی و اوّلیه و مورد هفتم این که از نشر دادن کارهاتون خجالت نکشید می دونم الان با شبکه های اجتماعی خیلی راحت، آدم می تونه اعتماد به نفسش رو از دست بده و بگه این همه آرتیست خوب این همه آدم های خوب من چه جوری روم میشه من چرا این کار خیلی بده ولی یکی از استادهای ما حرف خیلی خوبی می زنن و می گن که انقدر کار بد بسازین تا بالاخره کار خوب بسازین و یه چیز هم بهتون بگم تجربه ی من می گه که من خوش بختانه خدا رو شکر الحمد الله تونستم توی دانشکده های خوبی مثل کامپیوتر شهید بهشتی یا سینما، تئاتر، انیمیشن هنر پیش استادهای خوبی باشم تجربه ی من می گه افراد هر چه قدر بیشتر تواناتر یا داناتر باشند برخورد مثبت تر و مشوقانه تری باهاتون دارند بنابراین هیچ موقع نگران نباشین از اینکه برخورد بدی دریافت کنید مورد هشتم اینه که انیمیشن دنیای گسترده ایه و همون طور که گفتم شامل مراحل مختلفی میشه از فیلمنامه بگیر تا طراحی و فلان و فلان و فلان اما یه چیزی که می تونید به عنوان تفریح توی زندگی روزمره تون وارد کنید اینه که به حرکات و به متحرک سازی ها یا به اصطلاح انیمِیت ها خیلی حساس بشید و اون ها رو مطالعه کنید نه به این معنی که کتاب بخونید بلکه به این معنا که خوب دقت کنید ببینید چه جوریه حالا این حرکات می تونه هم حرکات زندگی روزانه باشه افراد، اشیا، مایعات، جامدات و هم مربوط به حرکاتی می شه که تولید شدند مثلاً فیلم های انیمیشن مختلف یا حتی حرکاتی که توی کار با دستگاه های هوشمند خودتون می بینید، اصطلاحاً UI/UX ها اون حرکاتی که توی ظاهر برنامه ها می بینید و ببخشید خیلی دیگه آفتاب شد مورد نهم اینکه اگه این کار رو بکنید زندگی تون واقعاً کیف میده و اون اینه که سه مورد انیمیشن رو وارد زندگی تون کنید اغراق، شوخ طبعی و تخیّل اغراق شوخی طبعی تخیل و مورد آخر اینکه شما انیمیشنی هستید پس اگر از انیمیشن های یک شرکت خاص خوشتون میاد یا انیمیشن های با یه تکنیک خاص رو می پسندین خودتون رو محدود نکنید دیدن انیمیشن کشورهای مختلف دیدن انیمیشن با تکنیک های مختلف یه بارش که می ارزه تکینک های سنّتی تکنیک های جدید تکنیک هایی که در قدیم وجود داشته و الان داره دوباره پر استفاده میشه همچنین انیمیشن هایی از گروه های سنی مختلف ببینید بزرگسال نوجوان کودک کودکان زیر پنج سال و انمیشن رو در رسانه های مختلف پیگیری کنید انیمیشن کوتاه انیمیشن بلند انیمیشن توی کمیک استرپ ها انیمیشن هایی که توی وب می بینید انیمیشن های وب سِریز بهش می گن و ... و ... و ... انمیشن های مختلف این ویدئو تموم شد تا بیسکولنز بعدی خدا نگهدار

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.