بیسکولنز

بیسکولنز

دنیای حدیث ملکی - دنیای انیمیشنی از اعداد خیال انگیز
بیسکولنز

بیسکولنز

دنیای حدیث ملکی - دنیای انیمیشنی از اعداد خیال انگیز

معرفی فیلم کوتاه The Ostrich Politic

سلام همراهان خوبم، من حدیث ملکی هستم ، فیلمساز انیمیشن  و امروز می خواهم به معرفی و بررسی فیلم  The Ostrich Politic بپردازم

هفته ی گذشته این فیلم را در اینستاگرامم معرفی کردم و یک روز صبح لایوی برای دوستداران برگزار کردیم. 

پیشنهاد می کنم  اگر این فیلم کوتاه انیمیشن را ندیده اید، فیلم را از اینجا و روند تولید را از اینجا ببینید.

 

 این فیلم فیلمی است که هم پر مغز است و هم خوش ساخت. 

ابتدا  به بررسی محتوای آن بپردازیم، اگرچه که معنایی کمی تاریک دارد اما زیبایی این اثر این است که این معنا و مفهوم را به شیوه ای شیرین بیان می کند به طوری که بعد از فیلم مخاطب افسرده نیست بلکه به فکر فرو می رود.  این شیوه ی مثبت بیان آن باعث شد که آن را در لیست انتخاب هایم برای معرفی قرار بدهم. 

عبارت معروفی در زبا ن انگیسی هست به نام اثر شترمرغی، و آن را در جایی به کار می برند، که فرد وقتی در شرایط مشکل قرار میگیرد به جای عملکرد مناسب آن را نادیده می گیرد و  همانند شترمرغ ها که وقتی می ترسند سرشان را زیر شن و خاک می کنند. 

اما داستان از این قرار است که اصلا چنین مطلبی در مورد شتر مرغ ها صحت ندارد، در دنیای وحش شتر مرغ ها چنین کاری نمی کنند، اما این مثال مدام و مدام در انواع فیلم های واقع گرا و فیلم های انیمیشن تکرار شده ، انگار که واقعیت دارد. 

این باورهای غلط که سینه به سینه و بی اندیشه به افراد می رسد و گاه استریوتایپ ها و گاه باورهای محدودکننده را می سازد، ایده ی ساخت این فیلم را تشکیل می دهد. 

شتر مرغ ها در سرزمینی زندگی می کنند و با این باور بزرگ شده اند که باید سرشان مدام داخل سوراخ یا محفظه ای باشد، اما روزی یک شترمرغ شاعر با نام دکتر کیس، می گوید این طور نیست ... 

این فیلم را محمد هوهو، فیلمساز لبنانی در حالی که دانشجوی دانشگاه مدرسه ی گوبلن فرانسه بوده به عنوان پروژه ی پایانی ساخته است. می گوید نگارش این متن و شعر های روی آن از همه بیشتر برای او پر زحمت بود. این کار تیمی در مدت 10 ماه طول کشید و تکنیک آن سه بعدی کامپیوتری بوده است . محمد ساخت پرهای شتر مرغ و حرکت بال ها را از سخت ترین مراحل می داند. 


در این فیلم شترمرغ ها نه در فضای زندگی طبیعی شتر مرغ ها بلکه در محیطی  انسانی آن هم محیط ماشینی زندگی می کنند و این خود تداعی استعاره ی انسان از شترمرغ را دارد. 

از این که با ما بودید و عضو گروه مطالعه ی   بیسکولنز شدید  متشکرم، اگر پیشنهاد دیگری  به عنوان کتاب یا فیلم بعدی برای گروه مطالعه و بررسی  دارید از شنیدن آن خوشحال خواهم شد. 

لطفاً عضو خبرنامه ی ما نیز بشوید تا مطالبی که می نویسم بلافاصله  به ایمیل شما برسد. 



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.