بیسکولنز

بیسکولنز

دنیای حدیث ملکی - دنیای انیمیشنی از اعداد خیال انگیز
بیسکولنز

بیسکولنز

دنیای حدیث ملکی - دنیای انیمیشنی از اعداد خیال انگیز

قصه ی قلم دیجیتال من و کاربرد آن برای عکاسی، انیمیشن و تصویرسازی

سلام به همراهان خوبم، 

روزتان به خیر ، امروز می خواهم در مورد قلم دیجیتال که به اصلاح اشتباه اما رایج بهش قلم نوری هم می گویند صحبت کنم.

من حدیث ملکی هستم، کارگردان فیلم انیمیشن، تصویرساز و مصورساز در زمینه ی ترویج علم ( علم اعداد و الگوها) 

Illustration by Sara Maese from Icons8

بگذارید با قصه و خاطره تعریف کنم. وقتی سال 89 تازه وارد رشته ی کارشناسی ارشد کارگردانی فیلم انیمیشن ( تصویرمتحرک) شده بودم، از ترم دوم درسی داشتیم به اسم کارگاه متحرکسازی 1 (انیمیت) و آن سال ها سال هایی بود که تحول بزرگی داشت در زمینه ی تجهیزات رخ می داد.وقتی وارد کارشناسی شدم  با فلاپی دیسک تمرین میدادیم و در این مدت سایت اینترنت دار شد، اینترنت وایرلش آمد، لپ تاپ همه گیر شد، سی دی من آمد ،  کم کم سیم کارت ها را تحویل دادند و موبایل وسیله ای برای همه شد و در آخر هم فلش مموری آمد. وقتی وارد رشته ی ارشد هم شدم همه ی ابزارها ساده بود اما در حین آن گوشی های هوشمند آمد، صفحه های تاچ آمد و وقتی خارج شدم دنیا خیلی فرق کرده بود. 


 

فلاپی دیسک قابدار مکسل مدل 2HD-1.44Mbفلاپی دیسک ورباتیمفلش مموری ایکس-انرژی مدل GOLDEN GEM-B ظرفیت 32 گیگابایتهارد اکسترنال ای دیتا مدل HD770G ظرفیت 2 ترابایت
فلاپی دیسک قابدار مکسل مدل 2HD-1.44Mbفلاپی دیسک ورباتیمفلش مموریهارد اکسترنال

  

داشتم تعریف می کردم، در ترم دوم ما باید انیمیت می کردیم آن هم به شیوه ی سنتی (traditional ) که در آن فریم به فریم باید طرح را بکشید مثلا یک ثانیه حداقل 8 تا 24 نقاشی لازم دارد. 

خوب روش اول این بود که روی کاغذ بکشیم و اسکن یا عکاسی کنیم  اما تجهیزاتی برای عکس برداری نیاز دارد تا جای تصویر همیشه ثابت باشد گیره های نگه دانده

جدای از آن میز نور هم نیاز بود اما میز نورهای دانشکده همه خراب شده و گوشه ی یک کلاس روی هم دیگر با وضع نا مطلوبی انباشته شده بود

همان موقع که هنوز وسیله ها تاچ نبودند و شاید تنها برخی هندی کم ها صفحه شان تاچ بود، ابزاری به اسم قلم دیجیتال که آن موقع به آن تبلت یا قلم نوری هم می گفتند آمده بود . 

در واقع دانشکده دو مانیتوربزرگ داشت که قابلیت ترسیم مستقیم روی مانیتور دارند، اما یکی که دست منشی گروه بود و دیگری هم نوبت گرفتنی بود، بنابراین برای انجام تمرین ها نیاز به قلم دیجیتال داشتیم . یعنی چی؟ قلم دیجیتال وسیله ای است که به کامپیوتر وصل می شود شما با قلم روی صفحه ی مخصوص می کشید اما برای دیدن نتیجه باید به مانیتور نگاه کنید، همین باعث می شود که اولش کمی سخت باشد، یک جا بکشی اما چشمت جای دیگری نتیجه را ببیند. 


آن موقعی یعنی سال 90 قلم دیجیتال های وکام بود که سری بامبو بود با قیمت کمتر و سری حرفه که با دلار آن موقع که فکر کنم بین هزار تا سه هزار تومان بود قیمت آن 800 هزار تومان می شد. در کنار آن برند های متفرقه هم بودند و درکنار آن برند مشهور  Genius هم قلم هایی زده بود انواع کاربرد ها را پوشش می داد، یعنی نه فقط برای طراحان بلکه حتی قلم های ساده و در سایز A6 هم بود تا مدیران امضا بزنند، احتمالا اگر این روز ها برای افتتاح حساب به بانک مثلا پاسارگاد رفته باشید دیده اید که برای گرفتن امضا از مشتری از او می خواند با قلم دیجیتال امضا بزند که به سیستم اپراتور وصل است. قیمت قلم های جنیوس خیلی متفاوت بود از 40 تومان داشت تا خیلی به بالا و حرفه ای. قلمی که من انتخاب کردم از وکام به مراتب ارزان تر بود اما مزیت آن این بود که قلم نیاز به انداختن باتری نداشت. 


خوب با این قلم تمرین های درس کارگاه مثل دویدن، پریدن، پرواز پرنده، بلند کردن شیئ سنگین و ... را به شیوه ی سنتی و فریم به فریم زدم و همان موقع ها بود که کم کم ابزارهای تاچ آمد، همه با هم می گفتند " یک لپ تاپ هایی آمده که مانیتورش تاچ هست خیلی خوبه "  تا بعد فارغ التحصیلی دیگر تبلت ها فراگیر شدند و الان می بیند که اکثر طراحان با تبلت های مثلا آیپد، با نرم افزا procreate ویا با نوت گلکسی های سامسونگ و ... طراحی می کنند . البته من یک قلم دیجیتال خوبتر خریده بودم و دیگر با آمدن تبلت سراغ آن ها نرفتم. 

قلم دیجیتال و یا انواع مشابه آن مثل مانیتورهای تاچ ( مثل سینتیک) و یا تبلت ها  تنها برای انیمیشن و متحرکسازی نیستند بلکه کاربردهای دیگری دارند، مثلا من از آن ها برای ایجاد عکاسی های مونتاژ و چندلایه داستانی استفاده می کنم (fine art photography , composite photography, creative photography)

و همین طور برای تصویرسازی و نقاشی دیجیتال. 


این روزهای که قیمت دلار به بالای 30 هزار تومان رسیده، قطعا بهتر است قبل از خرید و تصمیم به اینکه چه بخرید به این فکر کنید که می خواهید 

-برای چه کاری از آن استفاده کنید

- در کجا می خواهید استفاده کنید ( در جایی ثابت و وزن آن مهم نیست یا دوست دارید با خودتان همه جا ببرید ) 

- تا چه حد دقت کارها برایتان مهم است می خواهید تصاویر کوچک برای وب بسازید یا نه تصاویر  و عکس های با کیفیت بالا برای چاپ و فروش در ابعاد بزرگ نیاز دارید.

-چه قدر می خواهید هزینه کنید، چه قدم مصمم هستید که آن را ادامه دهید وسیله ای تنها برای تمرین می خواهید یا برای درآمد تا حداقل 5 سال مستمر 


قلم لمسی مومکس مدل TP2 مناسب برای تبلت اپل Ipadتبلت گرافیکی هوئیون مدل Kamvas pro 13 به همراه قلم نوریقلم نوری هوئیون مدل HS64
 تبلت اپل مدل iPad Pro 11 inch 2020 4G ظرفیت 128 گیگابایت
قلم لمسی دیجیتال برای طراحی روی تبلتتبلت مانیتور تاچ گرافیکی قلم دیجیتال (قلم نوری)تبلت


امیدوارم این آشنایی مقدماتی به کارتان آمده باشد. 

یادتان نرود که من را در اینستاگرام، آپارات، یوتیوب ، پادکستها یم را و گروه ها را در اینجا دنبال کنید. همچنین عضو خبرنامه شوید تا ماهی یکبار برایتان ایمیل های خوبی بفرستم. 

شاد و کنجکاو و خلاق باشید

حدیث ملکی (فیلمساز انیمیشن، تصویرساز، مصورساز و مروج علوم  اعداد و الگوها) 




نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.